Jak postrzegany jest pilot?
Większość ludzi wyobraża sobie nieomylnego przystojniaka, popijającego kawę, którą przyniosła super seksowna stewa, przyodzianego w przeciwsłoneczne okulary odbijające chmury i piękno krajobrazu.
W rzeczywistości to zwykły omylny człowiek, którego w większości przypadków, pasja przerodziła się w zawód.
Jakie zdolności powinien posiadać pilot, by można było traktować go jako fachowca?
- Jak się okazuje zdolności manualne w pilotowaniu samolotu to warunek konieczny, ale niewystarczający. Zdolności pilotowania okazują się być maleńką cząstką zdolności jakie powinien posiadać pilot fachowiec.
Jakim fachowcem byłby pilot z fantastycznymi zdolnościami manualnymi, ale nie znającym właściwości i ograniczeń swojego samolotu (płatowca, silnika, awioniki, autopilota)?
Pilot musi więc posiadać zdolności manualne, wiedzę i doświadczenie dotyczące samolotu i jego ograniczeń, do których oprócz znajomości musi i chce się stosować. Te zdolności, to zdolności techniczne.
Czy pilot posiadający zdolności techniczne, ale nieznający lub nie stosujący się do przepisów i procedur to pilot fachowiec?
- Chyba nie do końca. Znajomość przepisów i procedur oraz ich chętne stosowanie, to zdolności proceduralne.
Czy pilot mający zdolności techniczne i zdolności proceduralne, ale nie potrafiący współpracować w grupie i załodze, nie mający pojęcia co się dookoła dzieje, niepotrafiący podejmować decyzji lub bez zdolności przywodzenia i zarządzania to pilot fachowiec?
- Chyba nie do końca. Zdolności współpracy w grupie, w podejmowaniu decyzji, przywództwa i zarządzania, i świadomości sytuacyjnej, to zdolności nietechniczne.
Pilot fachowiec jest więc to osoba, posiadająca i praktykująca zdolności techniczne, proceduralne i nietechniczne [notech skills]
Jak fachowi byli piloci w locie do Smoleńska?