flyga flyga
1013
BLOG

NOTECH - Situation awareness

flyga flyga Rozmaitości Obserwuj notkę 21

 W małym mieście w zachodniej Polsce jest szkoła położona przy spokojnej drodze, na której prędkość jazdy ograniczona jest do 50 km/h.  Naprzeciw wejścia do szkoły są pasy dla pieszych.  Po wschodniej stronie pasów jest skrzyżowanie, a po zachodniej  stronie zakreskowana wysepka, a za nią ciąg miejsc parkingowych (rysunek na górze notki)

W poniedziałkowy poranek Pani Bożena w wielkim pośpiechu przywiozła do szkoły swoją pociechę. Bardzo się spieszyła, ponieważ do rozpoczęcia pracy pozostało jej niespełna 30 minut. Jak na złość wszystkie miejsca parkingowe były zajęte. Pani Bożenia dojrzała miejsce, które notabene ze swoim przeznaczeniem było puste. Była to zakreskowana wysepka obok pasów dla pieszych. Szybko tam wjechała by wypuścić i odprowadzić swoją pociechę do szkoły (czerwony pojazd na rysunku).  Dziecko potrafiące już wiele, rozpięło swoje pasy i wysiadło równocześnie z mamą.

Nagle rozległ  się pisk opon. W matki oczach ukazał sie makabryczny widok samochodu uderzający w jej pociechę. Zamarła w bezsilności. Po chwili podbiegł kierowca do dziecka i zaczął wołać o pomoc. Zrozpaczona  matka rzuciła się na kierowcę. Ten broniąc się przed fizycznym atakiem kobiety, zaczął ją przepraszać, tłumacząc się, że nie widział w porę dziecka, bo jakiś kretyn  zaparkował czerwony samochód tuż przed pasami, skutecznie je zasłaniając.

Jak się okazuje, brak lub utrata świadomości  sytuacyjnej jest główną przyczyną wypadków lotniczych i naziemnych.

Świadomość sytuacyjna jest jednym z czterech elementów zdolności nietechnicznych NOTECH.

1) Więc co to jest świadomość sytuacyjna [Situation awareness]???

a) Czy kobieta parkująca swój pojazd miała świadomość sytuacyjną?

 

------------------------------------

b) Jak długo załoga Tupolewa posiadała świadomość sytuacyjną?

c) Co mogła załoga zrobić by zachować świadomość sytuacyjną.

d) Co my możemy  zrobić, by odzyskać utaconą świadomość sytuacyjną będąc sami/ w grupie?

 

Zapraszam do dyskusji

flyga
O mnie flyga

§ 19 art. 24.5 RL-2006: Ogólne zasady wykonywania lotów W czasie lotu na prostej do lądowania dowódca statku powietrznego obowiązany jest przerwać zniżanie: 5) gdy warunki lotu lub zjawiska pogody nie gwarantują bezpiecznego lądowania

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości