flyga flyga
2014
BLOG

Doświadczenie załogi

flyga flyga Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 86

 Nie wiedząc czemu raport Millera i MAK dziwacznie  przedstawiły prezentację doświadczenia załogi. Wielu naszych rodaków uważa załogę za bardzo doświadczoną, mistrzów, bohaterów. Czy słusznie?

Warto najpierw wyjaśnić czym jest doświadczenie.  Jeżeli analizujemy doświadczenie pilota, musimy dowiedzieć się ile godzin osoba wylatała jako pilot. Nie interesuje nas ile godzin wylatał jako nawigator lub mechanik, bo jedynie nalot jako pilot decyduje o doświadczeniu pilota. Analogicznie rozpatrujemy doświadczenia nawigatora, technika itp.

Następny etap to analiza ile dana osoba wylatała na danym typie.  Jest to bardzo istotna informacja, gdyż każdy typ samolotu jest inny. Inaczej lata się na AN-2 inaczej ATR, a jeszcze inaczej Tupolewem. Pilot latający na samolotach  Airbus ma łatwiejsze zadanie, ponieważ kabiny samolotów Airbus są bardzo podobne.  Chcąc zatrudnić pilota skupiamy się na jego nalocie na danym typie i „stołku”. Jeżeli chcemy zatrudnić dowódcę, nasza uwaga skupi się więc najpierw na doświadczeniu jako dowódca na typie i nalocie całkowitym. Wiele szanujących się przewoźników bierze pod uwagę nalot na samolotach powyżej danego tonażu.

 

Przykład:

Firma Emirates ma następujące wymogi dla drugich pilotów:

Requirements for the Position of First Officer

- A minimum of 4000 hours total flying time (may include 25% P3 or FEO time to a max of 500 hours) 
- A minimum of 2000 hours multi-crew, multi-engine jet aircraft (P3 time cannot be used for this requirement). 
OR 
- A minimum of 2500 hours total flying time on a modern commercial multi-engine, multi-crew aircraft jet (P3 time cannot be used for this requirement)

 

Dla kapitanów, wymogi są nieco wyższe:

Requirements for the Position of Captain A330/B777

- A minimum of 7000 hours total flying time (only front seat time on turboprop and/or turbojet aircraft can be counted). 
- A minimum of 3000 hours command time on multi-crew, multi-engine commercial jet aircraft with an MTOW of 50 tonnes or more. 
Note: We do not accept simulator time for flying hours calculation. 
- Must hold a valid ICAO ATPL with an unrestricted class one medical certificate 
- English language fluency (written and verbal comprehension); must be at least equal to ICAO English level 5. 
- Must have flown as an aircraft commander on a jet meeting the above mentioned criteria, within 12 months of joining 
- Preference will be given to type rated Airbus A330/340, B777 or other relevant wide body commanders and Instructors/Examiners

 Doświadczenie Dowódcy:

Nalot całkowity jako pilot: 2911 godzin,
w tym na typie: 2286 godzin
jako dowódca na typie: 492 godzin !!!
Dodatkowo dowódca wylatał 620 godzin jako nawigator

 

Doświadczenie drugiego pilota: 
Nalot całkowity jako pilot: 1627 godzin,
w tym na typie: 193 godzin !!!

Doświadczenie nawigatora:
Nalot całkowity jako nawigator: 58 godzin,
w tym na typie: 58 godzin !!!
(ostatni lot w roli nawigatora wykonał 21.01.2010)

Doświadczenie technika:
Nalot całkowity jako technik: 329 godzin,
w tym na typie: 329 godzin !!!

 

Jak łatwo zauważyć szanująca firma nie zatrudniła by żadnego z pilotów, ponieważ mieliby zbyt mały nalot by rozpocząć u nich karierę jako drugi pilot. W Polsce widać można inaczej. Z takim doświadczeniem wozi się nawet głowę państwa.

flyga
O mnie flyga

§ 19 art. 24.5 RL-2006: Ogólne zasady wykonywania lotów W czasie lotu na prostej do lądowania dowódca statku powietrznego obowiązany jest przerwać zniżanie: 5) gdy warunki lotu lub zjawiska pogody nie gwarantują bezpiecznego lądowania

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka